In haar derde speelfilm Wild toont Nicolette Krebitz hoe twintiger Ania haar saaie kantoorbaantje achter zich laat en kiest voor een leven met een wolf. “Een leven zonder risico’s is verspild, daar word je nooit gelukkig van.”

Related movies

Als Ania (Lilith Stangenberg) buiten haar flat een wolf ziet, midden in de stad, is dat het startpunt om haar leven om te gooien en haar wilde instincten de vrije loop te geven. Het eerste idee voor Wild kwam in een droom, vertelt Krebitz in een Q&A met het online magazine Spätvorstellung. “Het was een droom die steeds terugkeerde, waarin ik werd gevolgd door iets of iemand. Nadat ik die droom een paar keer had gehad, besloot ik op een nacht in de droom om me om te draaien. En daar stond een wolf. Toen ik wakker werd wist ik: dat wordt mijn volgende film. Vervolgens doken er overal in mijn leven wolven op!”

Het belangrijkst waren de verhalen die Krebitz las over hoe wolven terugkeerden in het grensgebied tussen Duitsland en Polen, vertelt ze in een interview met de Süddeutsche Zeitung. “Op de plek waar mensen steeds meer wegtrekken en de beschaving verdwijnt, daar keert het wilde terug.”

In een gesprek met het webmagazine Planet Interview vertelt Krebitz hoe ze ook haar eigen wilde kant ruim baan gaf tijdens het schrijven. “Als filmmaker kun je elk verhaal bedenken dat je wil. In ieder geval in je hoofd, daar kan het er wild aan toegaan. Bij mij ook! Maar als je op de set staat, wordt het een ander verhaal.”

Zeker als je met wilde dieren werkt. Elk shot van de wolf in Wild werd gedraaid met een echte wolf, Nelson, bevestigt Krebitz in de Süddeutsche Zeitung. “Er was geen CGI of een hond in plaats van de wolf, het was altijd het wilde dier. Er was wel een tweede wolf die we af en toe gebruikten voor de wide shots, maar verder is alles gebeurd zoals je het ziet.” Toch reisde er een compleet roedel wolven met de productie mee, legt Krebitz in Planet Interview uit. “Nelson is het alfamannetje in zijn roedel. Als we hem voor de hele draaiperiode uit de groep hadden gehaald, zou hij zijn vervangen door een andere wolf, die zijn positie zou bevechten wanneer Nelson weer terugkwam. Dus we konden hem niet bij zijn groep weghalen.”

In het interview met Spätvorstelling grapt Krebitz dat het “net zo moeilijk is om met menselijke acteurs te werken, die hebben ook allemaal zo hun problemen.” Maar op de set moest alles tot in de puntjes zijn voorbereid om de juiste prestaties uit de wolf te krijgen. “Je moet constant aandacht houden voor wat dit dier nodig heeft, en wat je niet kunt doen. Je kunt bijvoorbeeld geen microfoonhengels gebruiken, daar wordt zo’n beest gek van. En we moesten heel zorgvuldig zijn in hoe we de camera plaatsten, zodat de trainer buiten beeld bleef maar wel oogcontact met de wolf kon blijven houden. We konden dus geen over-the-shoulder shot van de wolf draaien! Bovendien moesten we zorgen dat alle acteurs die met de wolf moesten werken, hun angst overwonnen. Maar met Lilith was dat geen probleem – volgens mij is zij zelf een wolf!”