Wild
- long
- 97'
- English subtitles
Een destillaat van Roodkapje en Roman Polanski’s Repulsion, maar dan voor de 21ste eeuw. Het is deze keer onze heldin Ania die de wolf vangt, om vervolgens een seksuele relatie met het beest te ontwikkelen. Wie zegt dat sprookjes voor kinderen zijn?
In Roman Polanski’s Repulsion (1965) sluit de getraumatiseerde Carol zich op in haar appartement om zich af te zonderen van een door mannen gedomineerde wereld. Een dood konijn – eigenlijk bedoeld om op te eten – geeft het verloop van tijd aan: elke dag dat Carol zich langer van de buitenwereld afsluit, valt af te lezen aan het langzaam ontbindende karkas.
Nicolette Krebitz verwijst in haar tweede speelfilm Wild expliciet naar Polanski’s klassieker. Ook haar hoofdpersoon Ania sluit zich op in haar appartement – inclusief dood konijn – en ook zij wil zich in eerste instantie distantiëren. Weg van de wereld waar mannen de boel bepalen: ze werkt als IT-specialist, maar in de praktijk is ze niet veel meer dan een veredelde secretaresse voor baas Boris.
Ze vangt de wolf, brengt hem naar huis en gaat een relatie met hem aan die al snel een seksuele dimensie krijgt.
Maar Ania is een totaal ander personage dan Carol, lang niet zo passief en hulpeloos. Vanaf het moment dat ze in het parkje naast haar stadse appartementencomplex een wolf ziet, vindt Ania een nieuwe drive om haar leven op de schop te gooien. Ze vangt de wolf, brengt hem naar huis en gaat een relatie met hem aan die al snel een seksuele dimensie krijgt.
Krebitz zoekt de grenzen op van wat we in onze samenleving als “seksueel gezond” beschouwen, en gooit daar nog wat schepjes bovenop, maar maakt wel altijd begrijpelijk hoe Ania ervan kan genieten. Kan ze nog terug naar haar oude leven? Of geeft ze alles op voor een nieuw leven met haar nieuwe partner, in het wild?
Hugo Emmerzael