Chevalier
- long
- 105'
- English subtitles
Zes kerels onder elkaar op een luxe jacht. Dus wat krijg je dan? Juist ja: competitie, elkaar de vliegen afvangen, kijken wie de langste heeft. Helemaal als één van hen oppert een spel te doen. Het spel wie de Beste in Alles is.
De makers zelf willen er natuurlijk niets van weten – zo gaat dat als critici ergens een labeltje op plakken. Maar toch: de films die de laatste jaren vanuit Griekenland de filmwereld overspoelden, hebben iets gemeenschappelijks. Ze grijpen een herkenbare situatie, en voeren die in onderkoelde beelden vol droog acteerwerk tot in absurdistische extremen door. Met die vergroting leggen ze even hilarisch als pijnlijk confronterend bloot hoe belachelijk de menselijke aard en onze sociale conventies soms zijn.
De ‘Greek Weird Wave’ wordt het genoemd, vanwege dat onderkoelde absurdisme. In het Nederlands allitereert het bovendien lekker: de Griekse Gekke Golf. Yorgos Lanthimos is de bekendste maker: zijn doorbraakfilm Dogtooth was de eerste film in de stroming, en met zijn recente succes The Lobster maakte hij er een internationale tsunami van.
Absurdistische uitvergrotingen leggen even hilarisch als confronterend bloot hoe belachelijk de menselijke aard onze sociale conventies zijn.
Na Lanthimos komt Tsangari. Zij produceerde Dogtooth, nadat ze in Amerika het onafhankelijke filmvak had afgekeken bij Richard Linklater. Vervolgens maakte ze Attenberg, die een resoluut vrouwelijke stem aan de gekke golf toevoegde. En nu is er Chevalier, een testosteronrijke vrouwenfilm met alleen maar mannen in beeld.
Zes mannen, om precies te zijn, op zo’n typisch mannenreisje. Luxe jacht op de Egeïsche zee, beetje vissen, goed eten, stoer doen op de jetski. Totdat hun onderlinge competitie (met als inzet een zegelring, oftewel de ‘chevalier’) alles gaat beheersen. Dan neemt het spel wie de Beste in Alles is al snel véél te serieuze vormen aan. Belachelijk, absurdistisch mannengedrag, dus, maar een héél klein beetje uitvergroot.
Joost Broeren