Artist in Focus: Sawako Kabuki
- special
- English subtitles
Met haar nieuwste film Summer’s Puke is Winter’s Delight brengt Sawako Kabuki alweer een uniek staaltje tekenfilmkunst. De Japanse animator specialiseert zich in superschattige animaties vol kots en aarsgaten. Reden genoeg om Kabuki dit jaar artist in focus te maken, en alle acht de korte, eigenzinnige, humoristisch-erotische animaties die zij tot nu toe maakte te vertonen.
Sawako Kabuki (Tokio, 1990) houdt de beschrijvingen van haar werk graag simpel. In de persinfo bij haar debuut Circle uit 2010 gaf ze slechts twee maal zeven woorden uitleg. Synopsis: “The theme of this animation is circle.” Noot van de regisseur: “This is my first time making animation.” Hopsa, klaar. Meer zeggen zou ook nergens op slaan: het filmpje van iets meer dan een minuut spreekt voor zich.
De vormen en thema’s van dat eerste filmpje zou Kabuki in de daaropvolgende jaren blijven gebruiken, steeds in nieuwe vormen. Zoals ook de simpele lijntekeningen – van naakte vrouwenlichamen en gulzige mannen – in primaire kleuren waaruit haar films bestaan zich blijven vervormen in een eindeloze metamorfose voor herhalingen en variaties.
Voorafgaand aan haar opleiding aan de Tama Art School in Tokio werkte Kabuki bij een pornoproducent, en die fascinatie blijft zichtbaar in haar werk. In 2015 vertoonde Pluk al Kabuki’s korte film Master Blaster, waarin een meisje zich probeert te verstoppen in de endeldarm van een potentieel geliefde. Het is tekenend voor Kabuki’s thematiek. “Licht erotisch” noemt de maker haar films zelf. Inderdaad zitten ze vol met naakt en vertonen ze een eindeloze fascinatie met lichaamsopeningen en -sappen. Maar of dat ook erotisch is, is nog maar de vraag. Wel lief, en wreed, en fascinerend.
Ici, là et partout
Maakster Sawako Kabuki legt het zelf het mooist uit: “Deze film vloeit over van liefde en toont hoe je erdoor kunt worden vervoerd. Maar het is bijna onmogelijk elkaar compleet te begrijpen, en hoe sterk de liefde ook is, soms veroorzaakt het liefdesverdriet. En toen de film klaar was, ging mijn vriendje bij me weg.”
Requiem
“In die tijd was ik in deze stemming”, is alles wat Sawako Kabuki kwijt wil over haar tweede korte animatie Requiem. Gezet op de tonen van Giuseppe Verdi’s Requiem zien we naakte mannen- en vrouwenlichamen in een continue metamorfose in elkaar overvloeien.
○ (circle)
“Het thema van deze film is cirkel”, schrijft maakster Sawako Kabuki zelf in haar begeleidend schrijven bij haar animatiedebuut Circle. Meer zeggen zou ook nergens op slaan: het filmpje van iets meer dan een minuut spreekt voor zich.
ANAL JUKE – anal juice –
In de beschrijving van haar vorige werk, de afstudeerfilm Ici, là et partout, meldt Sawako Kabuki droogjes dat haar vriendje haar verliet toen die film klaar was. In Anal Juke – Anal Juice verwerkt ze het verdriet van die breuk, vermengd met de geladen sfeer in Japan na de ramp in Fukushima.
Nou Nen feat.utae
We laten de synopsis in dit geval graag aan maakster Sawako Kabuki zelf over: “Ex-vriendin & in haar klaarkomen & anticonceptie-noodgeval & een man gepijnigd door het gat tussen idealen en realiteit.”
Don’t Tell Mom
Een nachtelijk educatief filmpje, noemt maakster Sawako Kabuki zelf deze film over alles wat je beter niet aan je moeder kunt vertellen. Je mocht willen dat seksuele voorlichting er op onze scholen zo vrolijk en sex-positive aan toeging.
Summer’s Puke Is Winter’s Delight
Een werk van non-fictie, noemt maakster Sawako Kabuki haar nieuwste film zelf. Nu is het woord ‘documentaire’ niet het eerste wat in je opkomt als je haar kleurrijke lijntekeningen vol eindeloze metamorfoses ziet. Maar Kabuki maakt haar films direct vanuit het hart.
Master Blaster
De Japanse filmmaakster Sawako Kabuki zit nog steeds in haar anale fase, blijkt uit haar vrolijke en kleurrijke nieuwste werk. Hoera!