A Wonderful Cloud
- long
- 81'
- English spoken
Kan een film tegelijkertijd extreem lo-fi en toch visueel ambitieus zijn? Jazeker, bewijst de speels gefilmde, soort-van-autobiografische hipstersatire A Wonderful Cloud.
![](https://archive.plukdenacht.nl/wp-content/uploads/2016/03/poster_a-wonderful-cloud.jpg)
Zelfs als je niet bekend bent met de term ‘manic pixie dream girl’, zullen de meeste filmliefhebbers het stereotype herkennen. Je weet wel: het impulsieve, levenslustige meisje dat de nerdy slome duikelaar die in de film centraal staat uit zijn sleur trekt en meesleurt op wilde avonturen – te beginnen in de liefde, uiteraard. Denk bijvoorbeeld aan Clementine met haar blauwe haar uit Eternal Sunshine of the Spotless Mind (ja, opvallend vaak hebben manic pixie dream girls felgekleurd haar).
Regisseur/scenarist/hoofdrolspeler Eugene Kotlyarenko draait de sekserollen van dat spel in A Wonderful Cloud om. Of nou ja, deels. Zijn personage Eugene is nog steeds een ambitieloze flapdrol, dat blijft. Maar hier is hij het juist die manisch van hot naar her rent om maar zo veel mogelijk van het leven te proeven. Het meisje, zijn ex Katelyn (gespeeld door zijn ex, rising star Kate Lyn Sheil) die hem een paar dagen komt bezoeken uit New York, staat juist onderkoeld en afwachtend in de wereld.
Een manic pixie dream boy blijkt een stuk irritanter dan de vrouwelijke variant, gek genoeg. Of zou dat komen omdat Eugene ook gewoon een beetje een eikel is? Hoe dan ook: Kotlyarenko geeft met zijn überspeelse en een tikkie chaotische derde speelfilm een puntig beeld van de leefwereld van eind-twintigers in hedendaags Los Angeles. Het is duidelijk een wereld die hij goed kent, waar hij misschien wel onderdeel van uitmaakt (vrijwel alle personages hebben (ongeveer) dezelfde naam als de acteurs door wie ze worden gespeeld), maar die hij ook met een sardonisch genoegen te kakken zet.
Ook in zijn stijl lijkt de film voort te komen uit de hipsterwereld die hij op de hak neemt: de speels geanimeerde openingstitels en het enthousiaste gebruik van opnames met mobiele telefoons zijn duidelijk producten van deze tijd. Een figurant op één van de feesten die Eugene en Katelyn bezoeken in de drie dagen die ze samen door L.A. banjeren, staat zelfs in de credits met zijn Twitter-handle in plaats van zijn echte naam. Hipstertuig.