Rechts achter op het terrein van Pluk staat de container van Flaming Cow Cheesy Chicken, van Brian, Kelly en Andy. Brian is op vakantie dus terwijl Kelly de keuken draaiende houdt vertelt Andy bevlogen over hun onderneming.
“Flaming Cow Cheesy Chicken is een nieuw concept bij Theater Oostblok in Amsterdam Oost”, vertelt hij. “We gaan open op 5 september en we hebben eigenlijk zo goed als alles voorbereid, dus het leek ons leuk om nu alvast hier te staan.”
“We hebben een voedingsadviesbureau, foodjoy, en ik heb Amsterdam Arena kaas ontwikkeld. Ik composteer het gras van Amsterdam Arena en daar maak ik kaas van, dat doe ik nu al vijf jaar. Dat is vooral een educatieproject voor de jeugd om ze een beetje dichter bij de ambacht te krijgen, maar we serveren de kaas ook in de sky boxes van de Arena, het is niet zomaar een grapje.”
“Flaming Cow Cheesy Chicken is eigenlijk een verlengde van Arena Kaas, waarmee we in een klein theater in met 94 zitplaatsen scholen en jeugd willen ontvangen, met wie we gaan bomen over eten, bomen over je passie, over wat je nou echt leuk vindt.”
Bomen als werkwoord, bedoelt Andy dus. “Als in praten, enthousiast vertellen. Eigenlijk zodat de jeugd ook hun hart kan volgen. Daar kom ik dan bij om er een soort food theater neer te zetten. We moeten alleen niet vergeten dat het gewoon een theater is met een leuke programmering, maar er vallen in elk theater gaten, dagen dat er geen voorstellingen zijn, en die dagen willen we opvullen met eten.”
‘Flaming’ staat voor de flammkuchen, de tartes flambées die Andy en Kelly op Pluk de Nacht serveren. “Cow is een rundvleesgerecht, cheesy is de kaasfondue en chicken zijn de kipgerechten die we gaan serveren. Het is geen vaste naam, het is een beetje onderdeel van hoe we starten. We willen de zware, serieuze lading eraf halen om de jeugd te stimuleren. Dat is allemaal niet zo moeilijk maar je moet af en toe wel even stil staan met waar je mee bezig bent.”
Andy is realistisch over duurzaamheid. “Ik denk dat duurzaamheid betekent dat de insteek is je af te vragen wat je kan in jouw proces. Honderd procent duurzaam, dat is eigenlijk niet mogelijk. Maar je kan wel kijken naar wat kan in je proces.”
Naast de flammkuchen heeft Andy een kaasplankje met echte Amsterdamse kaas bedacht, in een mooi en handig zakje. “Dit hebben we zo ontworpen zodat je het makkelijk mee kan nemen naar je stoel.” Ook zijn er lekkere noten met een dubbelzinnige naam: “Aan onze noten kun je op verschillende manieren een twist geven, daarom heet het ‘Twist your nuts.’” Klanten kunnen zelf kiezen. Je kunt er Smoke Amsterdam bij doen, Hierbas de Málaga of Singapore curry.
Foto: Thijs Gerbrandy