In 20,000 Days on Earth volgen we een dag in het leven van Nick Cave. Als muzikant verzorgt hij in die film natuurlijk overtuigend zijn eigen soundtrack, maar wat zijn de nummers die belangrijk zijn in het bestaan van de Pluk-bezoekers? Elke dag vragen we een willekeurige Plukker op het terrein naar drie nummers die de soundtrack van zijn of haar leven vormen.

Jasper Engel (40) uit Amsterdam bezocht tien jaar geleden Pluk voor het eerst en nu is hij eindelijk terug voor de tweede keer. En op de foto wil hij niet.

Na enig denkwerk tovert Jasper in de pauze een top 3 tevoorschijn. Een mooie en gevarieerde lijst, hetzij met louter muzikale mannen in de hoofdrol. Op de vraag wat deze nummers voor hem betekenen, en waarom hij ze zo mooi vindt, blijft het even stil. “Dat kan ik eigenlijk niet uitleggen.” Maar ach, moet de muziek ook niet gewoon het woord doen?

1. Chorale prelude F Minor – Johann Sebastian Bach
Klassieke muziek, gebruikt in een echte filmklassieker: de Russische scifi-film Solaris uit 1972. Wie dacht dat klassiek en science fiction niet goed samen gingen?

2. Leonard Cohen – The Stranger Song
“Dit is de beginsong uit de openingsscène van de film McCabe & Mrs. Miller van Robert Altman. Je kunt er, letterlijk en figuurlijk, niet omheen. Een uitgestrekt landschap, en een man te paard in de regen. Mooie beelden, maar vooral ongelooflijk mooie muziek.”

3. Frank Ocean – Wise Man
“Dit nummer is niet opgenomen in de soundtrack van Django Unchained, maar hoort wel in mijn top 3 thuis.” Wikipedia leert ons dat Quentin Tarantino er geen geschikte scène voor kon vinden en zodoende het nummer ongebruikt liet. Kill your darlings, moet Tarantino hebben gedacht. Maar in deze rubriek doen we daar niet aan.