De stad als speeltuin
Wie er ook maar een beetje aandacht voor heeft ziet overal kunst in de openbare ruimte. Standbeelden en sculpturen, graffiti en affiches, en voor de echte liefhebber: toevallige kunst. Tegelijkertijd staat de kunstwereld onder druk: het bouwen van woningen heeft de prioriteit, kunst heeft het nakijken, zo lijkt het soms. Het kunstprogramma van Pluk de Nacht wil het idee van kunst in de openbare ruimte onderzoeken. Vijf kunstenaars hebben speciaal voor Pluk nieuw werk gemaakt. Die projecten zijn verschillend van aard, maar wat ze verbindt is de speelse kijk op wat kunst in de openbare ruimte vermag: de stad als speeltuin.
Kom de werken bewonderen en speel mee, dat kan iedere dag vanaf 18.00 uur en zondag 21 augustus al vanaf 14.00 uur. Toegang is gratis.
De kunstenaars:
Simon Wald-Lasowski
Simon Wald-Lasowski heeft een gezonde fascinatie voor de absurditeit van alledaagse voorwerpen die bij nader inzien misschien helemaal niet zo alledaags zijn. Met die bestaande objecten maakt hij nieuw werk, werk dat een nieuw beeld geeft van de wereld om ons heen, en dat die wereld soms vreemder is dan we misschien als vanzelfsprekend zien. Soms zijn dat installaties, soms sculpturen, maar hij maakt ook foto’s en bewegend beeld. Speciaal voor Pluk de Kunst ontwikkelt hij een videowerk over zijn verlangen naar een trager bestaan. ‘Tijdens de pandemie zag ik dat alles langzamer ging, voelde ik de traagheid van alles, en daardoor had ik de hoop dat we als maatschappij ook iets trager zouden kunnen gaan, dat we niet altijd hoeven te rennen. Daar gaat dit werk over: over hoe alles langzaam wegzakt, over ons begrip van tijd’. Tegelijkertijd wil hij met dit werk mensen uitnodigen om de wereld goed te observeren, misschien wel om anders te kijken. “Ik denk dat je door dat te doen kan zien dat er overal in de openbare ruimte kunst is.’
De welkome wereld van Splitter Splatter
Splitter Splatter is de nom de plume van de in Amsterdam gevestigde Iekeliene Stange. Met haar werk creëert ze een alsmaar uitdijend universum van kleur, performance art, installaties, sculpturen, tekeningen en muziek; in feite blijft geen medium blijft onbenut om die wereld vorm te geven. Wat die wereld precies is, of zelfs waar die zich bevindt, dat is nog helemaal niet zo makkelijk te duiden. Het zou een verre toekomstdroom kunnen zijn, maar net zo goed een bijna vergeten verleden. Zelf ziet de kunstenares het zo: ‘Ik laat me inspireren door het onderbewuste en het absurde. Zo ontstaan vormen, muziek, totems en rituelen. Daarmee bouw ik aan mijn eigen, intuïtieve wereld.’ Een vreemde wereld, zeker, maar wel een waarin iedereen welkom is. Tijdens Pluk de Nacht brengt Splitter Splatter die wereld tijdelijk naar het festivalterrein. Verheug je op een surrealistische reis!
De kunst van kunst in de openbare ruimte
Caroline Ruijgrok en Sajoscha Talirz maken ieder voor zich groot en klein werk, maar werken ook samen aan kunstprojecten. Caroline werkt veel met keramiek, houdt van de beperkingen en de mogelijkheden die dat materiaal biedt; Sajoscha is een alleskunner die geen materiaalsoort uit de weg gaat. Voor Pluk de Kunst werken de twee kunstenaars aan een project dat op speelse wijze het idee van kunst in de openbare ruimte bevraagt: sculpturen die bezoekers willen verlokken om er daadwerkelijk mee te spelen. De titel: New Pets. Caroline: ‘Dit project gaat ons om de zintuiglijke ervaring in die openbare ruimte; over hoe je je beweegt ten opzichte van objecten.’ Meestal gaat het dan om objecten die vanuit hun aard vooral functioneel zijn, van parkbankjes tot hekjes. De functie van kunst in de openbare ruimte is van een andere orde, vindt Sajoscha, maar daarom niet minder belangrijk: ‘Als het goed is spreekt kunst in de openbare ruimte tot de verbeelding, en zorgt die er ook voor dat mensen zich anders gaan gedragen in die ruimte.’ Is dat zo? Kom het beleven!
Menzo Kircz
Menzo Kircz is theatermaker. Zijn projecten en performances zoeken grenzen tussen beeldende kunst en toneel op. Meer dan eens wordt daarbij het publiek uitgenodigd om daadwerkelijk deel te nemen en invulling te geven aan het werk. Voor Pluk de Kunst zal hij eens te meer de overstap maken van theater naar installatie en zal hij de rol aannemen van de zeer professionele kunstenaar. Wie is die persoon en wat moet die in huis hebben om te overleven in onze wereld? Daarnaast wil hij iets bouwen. ‘Ik wil tijdens Pluk de Nacht iets kwetsbaars maken, iets dat niet blijvend is. Een monument dat even fragiel en kwetsbaar is als de openbare ruimte zelf.’ Ook in dit project wil hij kijken of en hoe het publiek daarbij kan worden uitgenodigd om deel te nemen, om mee te doen, om mee te denken. ‘Kunst in de openbare ruimte is een onderwerp dat vol zit met valkuilen, maar de beste manier om die te ontdekken is natuurlijk om daar vol in te stappen.’ Kom langs en duik erin!