Wobble Palace
- long
- 86'
- English spoken
In deze hilarische, vlijmscherpe en veelzijdige battle-of-the-sexes komedie speelt de smartphone een van de hoofdrollen. Pluk-veteraan Eugene Kotlyarenko is terug met opnieuw een enerverende komedie over de open relatie van een man en een vrouw, deze keer bijgestaan door Dasha Nekrasova.
Een volledige relatie voltrekt zich voor onze ogen, via de timeline van een iMessage-gesprek in de openingsscène van Wobble Palace. Het is een typerend stijlelement van de Russisch-Amerikaanse regisseur Eugene Kotlyarenko (0s & 1s, A Wonderful Cloud), wiens humoristische drama’s altijd door de lens van technologie worden verbeeld. Als de Woody Allen van het social media-tijdperk werpt hij zichzelf (ook als scenarist en acteur) in komische liefdesperikelen die zich zowel in de digitale als in de fysieke wereld afspelen.
De titel Wobble Palace verwijst naar het huis waar zijn personage Eugene woont, een huis in een rustige buurt van Los Angeles dat hij deelt met zijn artistieke vriendin Jane (Dasha Nekrasova, die het scenario samen met Kotlyarenko schreef). Delen kan je hier letterlijk nemen, want dit stel zit aan het einde van hun (open) relatie. Op zaterdag krijgt Eugene het huis. Op zondag Jane. Het is het weekend van de beruchte presidentverkiezingen van 2016, die Trump zou winnen. Een scheiding – tussen man en vrouw, maar ook tussen links en rechts – hangt in de lucht.
Ook de film splitst zich in tweeën. De ene helft draait om Eugene, die met de moed der wanhoop een onenightstand probeert te regelen in het bijna-bachelor-paleisje. Hij speurt Tinder, Instagram en Twitter af naar een nieuwe flirt of oude vlam. Het maakt het al gauw een metaforisch monster, een geile jongen vol ‘toxic masculinity’ die door lijkt te draaien zonder seks. Niet voor niets verkleedt hij zich op Halloweenavond – ook dat nog – als vampier Nosferatu.
De andere helft van de film volgt Jane, een onzekere kunstenaar met een tech start-up-ondernemer als minnaar. Zij probeert het meeste uit die relatie te halen – inclusief een hilarisch seksueel rollenspel – terwijl ze worstelt met haar reputatie in Los Angeles. Het probleem: is ze een basic bitch? In deze vlijmscherpe satire mogen niet alleen man en vrouw, maar ook heel Hollywood, en nog uitgebreider heel Amerika anno Trump, het ontgelden.
Hugo Emmerzael