Shorts Night: Life’s a Beach (Death Is a Forest)
- special
- English subtitles
Jaha, het is zomer, dus we worden overspoeld met strandfoto’s. Je vrienden op het strand, da’s één ding. Al die mooie reclamemensen op het strand een trapje erger. En eh, tja, ook op Pluk zit je natuurlijk lekker in je strandstoel. Maar de films van onze Shorts Night tonen – met een lach en een traan – dat het strand niet altijd een zorgeloos dagje uit is. En in het bos is het natuurlijk ook niet pluis.
Voor de filmmakers die het strand als locatie kiezen, worden zon, zand en zee eerder metaforen voor de ellende in de hedendaagse wereld: vluchtelingenstromen, oorlog, extremisme, globalisme en geschonden mensenrechten, of gewoon je dooie opa – alles krijgt een extra lading met zand tussen je tenen.
Fervent museumbezoekers hebben het er vaak over dat ze de schilderijen in gezogen worden, als het ware getransporteerd naar de andere kant van het doek. Alsof je de waterlelies van Claude Monet met eigen handen aan kan raken. Zit allemaal in je hoofd, natuurlijk. Maar toch: ook de Shorts Night van dit jaar willen we jullie vervoeren naar de werelden en levens van anderen, soms op het strand en soms in het bos, waar die hoofdpersonen zelf vaak ook in vervoering raken.
De wereld van de Portugese Pedro bijvoorbeeld, die zijn weg moet vinden in een bos vol verleidingen. De Syrische vader in Mare Nostrum, die zijn dochter probeert voor te bereiden op wat mogelijk onvermijdelijk wordt. De houthakker in het geanimeerde Totems die klem zit onder een boom en met alle macht probeert eronderuit te komen. En de ervaringen van de jonge Lucia in Lucia, Before and After, die een abortus probeert te regelen en erachter komt dat dat zonder geld niet zo simpel is.
Maar wees gerust: het is niet alles kommer en kwel. Integendeel: hoe ellendig het ook wordt, meestal valt er ook wat te lachen. Drama en humor zijn immers slechts twee kanten van dezelfde medaille. Zie bijvoorbeeld Lucky, een schitterende animatiefilm over een paard met een heel zwaar leven. Of JellyWolf, een prachtige kortfilm van de Israëlische regisseur Alma Har’el waarin Kiersey Clemons met de hulp van Lisa Bonet een parallelle dimensie beklimt.
De Shorts Night in Amsterdam eindigt met onze Midnight Special, met twee spectaculaire en overdonderende zwart-witfilms: Tesla: lumière mondiale en Outer Space. Niet geschikt voor tere zieltjes, en al helemaal niet voor wie niet tegen flitsende beelden kunnen – duik beter even de tent in als je epilepsie hebt. Maar het is wel een overweldigende ervaring om nooit meer te vergeten. Laat je maar meevoeren.
Marloes den Hoed & Joost Broeren-Huitenga
Chelou – Halfway to Nowhere
“How do you get out of bed in the morning?”, vraagt Chelou in de openingsregel van zijn song ‘Halfway to Nowhere’. Illustrator Polly Nor en animator Andy Baker geven met hun videoclip een bosrijk, duivels en dansbaar antwoord.
Lucky
Das Leben ist kein Ponyhof. En geluk zit in een klein hoekje. En soms in geen enkel hoekje. Lucky neemt je mee diep in de zielenroerselen van paard Lucky. Wat begint als een prachtig vrolijke kinderkleurplaat, neemt al snel een ijzingwekkende wending om zich vervolgens diep in de krochten van existentiële angst en trauma te storten.
Strange Fish
Animatie is animeren – leven inblazen. Logisch dus dat er een verband is met de evolutie. De drang tot het ontstaan van leven, dat is het wezen van animatie. Daarom hebben vele animatoren (inclusief de makers van The Simpsons) hun licht geworden op de Darwinistische evolutie. Steven Subotnick doet het minimalistisch. Een punt wordt een lijn wordt een vorm wordt, tja, toch, een figuurtje? Is dat een neus, een ruggengraat, een staart?
Grandpa Walrus
Een ‘morse’ was de onlangs overleden grootvader van het gezin in deze Franse kortfilm: een walrus. Omdat hij dagenlang aan het strand hing. Maar in het Nederlands werkt het net zo goed, want de continu doorpaffende opa was ook een beetje morsig. Het maakt het verdriet van zijn echtgenote, hun dochter en kleinkinderen er niet minder om wanneer zij op een herfstige dag zijn favoriete plek op het strand bezoeken.
Totems
Hoe halen we het eigenlijk in ons hoofd om als mens te denken dat we boven de natuur staan? Dat we de illusie hebben dat we bovenaan de voedselketen staan, en daarom onze wil mogen opleggen? In deze beeldschone zwijgende animatiefilm komt een houthakker na een ongelukkige manoeuvre met zijn kettingzaag onder een boom vast te zitten. Zo wordt hij teruggeworpen op zijn dierlijkheid.
JellyWolf
De regen komt met bakken uit de hemel tijdens de openingsscène van JellyWolf. Maar nog meer dan de regen spat het neon van het scherm. We zijn beland in een futuristisch, wellicht dystopisch sprookje dat lijkt te zijn onsprongen aan een vertelling van Philip K. Dick. Een doos vol relikwieën geïnspireerd door de ingrediënten van het roemruchte parfum Chanel no. 5 vormt hier de zinspelende spil. Stay nosey.
Lucia, Before and After
Lucia wil een abortus. Maar in haar thuisstaat Texas betekent dat eerst een takke-eind rijden naar de dichtstbijzijnde kliniek, en dan nog eens verplicht 24 uur wachten tussen een eerste onderzoek en de daadwerkelijke ingreep. Regisseur Anu Valia toont dat wachten in een reeks alledaagse momenten, die allemaal onderdeel van Lucia’s ervaring worden.
A Gentle Night
Op de vooravond van het Chinese nieuwjaar doet een stel aangifte van de verdwijning van hun 13-jarige dochter. Maar de agent van dienst lijkt weinig geneigd hen van dienst te zijn, en ook de docent die haar als laatste zag wil er niets mee te maken hebben. Langzaam leidt het de moeder tot wanhoop.
Pedro
Eenzaam verlangen, stil verwijt: er sluimert van alles onder de oppervlakte in dit korte drama van het Portugese filmduo André Santos en Marco Leao. In een koele en trefzekere stijl ontleedt Pedro de emotionele lagen in de relatie tussen een begin-twintiger en zijn alleenstaande moeder.
Mare Nostrum
Een vader en zijn jonge dochter aan het strand. Zoals de titel van de film duidelijk maakt: de Middellandse zee. Afgaand op de natuur, hun uiterlijk en de kleding van de man zijn we niet aan de Europese kant. De liefde tussen vader en dochter is intiem voelbaar, en toch gooit hij haar zonder pardon van een steiger in zee. Langzaam geeft regisseursechtpaar Rana Kazkaz en Anas Khalaf zijn motivaties prijs.