Rodinny film (Family Film)
- long
- 95'
- English subtitles
Een ‘familiefilm’ is in de Nederlandse filmwereld code voor ‘een film voor jong en oud’. Blijkbaar bestaat dat eufemisme ook in Tsjechië, want Family Film (Rodinny film) van aanstormend talent Olmo Omerzu lapt het etiket enthousiast aan zijn laars. Deze afstandelijke analyse van een familie die op ontploffen staat, is zeker niet geschikt voor alle leeftijden…
Als je in het openingsshot van een film de perfecte familie-eenheid krijgt gepresenteerd, met twee ouders, twee kinderen en een hond, weet je eigenlijk op voorhand al dat het niet goed met ze af zal lopen. Ook in Family Film blijkt de eenheid die we in die eerste scène zien, gevangen in de bubbel van hun hogere-middenklasse-familieauto, al snel een lege huls.
Ouders Igor en Irena houden de façade op dat zij zorgzame ouders zijn. Maar ze laten hun twee tienerkinderen wél klakkeloos samen achter in hun luxueuze Praagse appartement om de wereld rond te zeilen. En die kinderen, de net-volwassen Anna en iets jongere Erik, doen heel goed alsof zij verantwoordelijke kinderen zijn. Maar al onderweg terug van het vliegveld halen ze problemen in huis, in de vorm van Kristýna, een even seksueel geladen als impulsieve vriendin van Anna. Al snel lopen de tieners naakt door hun appartementencomplex om de verveling te verdrijven, en gaat Kristýna met Eriks maagdelijkheid aan de haal.
Terwijl de ouders hun vrijheid zoeken op een reeks onbewoonde eilanden, pakken hun kinderen alle vrijheid in Praag. Eigenlijk is hun hond Otto de enige die écht zo braaf is als hij oogt. Stiekem is Otto de held van Family Film: het eerste dat in de film wordt gezegd gaat over de hond, in het slotstuk van de film speelt hij een onverwachte hoofdrol, en het beest krijgt zelfs het laatste woord.
De van oorsprong Sloveense, nu in Tsjechië werkende jonge regisseur Olmo Omerzu brengt deze uit elkaar vallende familie in Family Film met een bijna klinische afstandelijkheid in beeld. Niet voor niets is het openingsshot een beeld uit een natuurdocumentaire over kikkers die elkaar de poel uit vechten, gezien op de hoofdsteun-televisie in die familiewagen. Ook Family Film zelf is een soort natuurdocumentaire, waarin de mens met eenzelfde afstandelijkheid wordt bekeken. Het contrast tussen die stijl en de wendingen in de plot, die gaandeweg de film steeds melodramatischer worden, geeft de film een heel eigen, licht absurdistische toon.
Joost Broeren