Blind Sun
- long
- 88'
- English subtitles
Wie is de Ander? Is die ander dat voor jou? Of ben jij het voor die ander? Uiteindelijk zijn we allemaal verblind en zien we dingen die er niet zouden moeten zijn. En dat gaat fout. Oftewel: crisis aan de Griekse kust.
De basissituatie is overzichtelijk: een – oh, wacht, hoe gaan we hem noemen? Gastarbeider? Migrant? Vluchteling? Vreemdeling? De situatie doet in ieder geval denken aan de migratiecrisis: we bevinden ons aan de Griekse kust en als onze held bij een schijnbaar ongemotiveerde verkeerscontrole vraagt hoe lang het nog gaat duren worden direct zijn papieren in beslag genomen door een motoragent die hem toebijt dat hij wel wat meer respect mag tonen voor het land ‘waarvan hij leeft’. Welkom is anders.
Maar zijn achtergrond kennen we niet. Misschien is hij al jaren geleden legaal naar Europa gemigreerd. Misschien is hij er geboren – we weten het niet.
Laten we daarom gewoon zijn naam gebruiken: Ashraf Idriss. Wat duidelijk is: Ashraf is als een vis buiten het water als tijdelijke beheerder van de Griekse villa van een arrogante Franse familie. De hitte is ondraaglijk, hij krijgt hoofdpijn en nachtmerries, zweet loopt in zijn nek – de Koperen Ploert zal knetteren op het festivalterrein.
Gelukkig is er een zwembad, al is ook dat weer een probleem: er zijn watertekorten en bosbranden, er wordt gerantsoeneerd en de joie de vivre waarmee de Franse familie desondanks het zwembad heeft laten vollopen wordt door de locals niet gewaardeerd. Klimaatcrisis. Het water dat overigens, blijkt uit nieuwsberichten, is geprivatiseerd. Economische crisis.
En ondertussen ziet Ashraf overal schaduwen. Volgt iemand hem? Wordt er ingebroken als hij niet oplet? Of beeldt hij zich dingen in? En zo ja – heeft hij dan zelf, tijdens vlagen van wanen, de boel overhoop gegooid? Bevinden we ons in een Griekse variant op The Shining, waarin een afgezonderde huisoppas verzinkt in waanzinnige hallucinaties tijdens extreme weersomstandigheden?
Debuterend speelfilmregisseur Joyce A. Nashawati bekijkt de situatie vanuit degene die meestal als de Ander wordt geduid. Zodat dit keer alle anderen de Ander worden. En iederéén vreest die Ander. En iederéén beeldt zich daarbij dingen in. De migrant die niets wordt gegund zo goed als de expatfamilie die alles meent te mogen. Het is als water en vuur: beide kunnen dodelijk zijn.
KEES Driessen