Verwonder je op het festivalterrein over een verrassend kunstprogramma, met naast de kunstenaars van het Eddie the Eagle Museum ook onze oude vertrouwde Videokubus. Bekijk hieronder vast wat je in Amsterdam te wachten staat. Binnenkort volgt meer informatie over de kunstprojecten in Utrecht en Arnhem!
GuessWhatVR?
Door Sander Veenhof en Leonieke Verhoog
3 t/m 12 augustus van 22.00 tot 22.30 uur
Haal bij het uitleenloket een Google Cardboard en transformeer je eigen smartphone tot Virtual Reality-bril. Maar wees niet bang dat je je afsluit van iedereen om je heen als je hem opzet. Het tegenovergestelde is het geval: GuessWhatVR is een gezamenlijke VR-ervaring. Met alle deelnemers in het publiek tegelijk beland je in de reeks beelden die Sander Veenhof en Leonieke Verhoog met hun 360-graden-camera maakten. Als hoofdrolspeler bekijk je de wereld als ding, of misschien wel als fly on the wall. Wie het eerst raadt wat jullie zijn, wint de ronde.
Rocky
Door Arthur van Beek
3 t/m 12 augustus van 18.00 tot 21.30 uur
Een performance door Arthur van Beek, waarin hij voordraagt uit de romanversie van de film Rocky van en met Sylvester Stallone uit 1976. Het is een vacuüm van mogelijkheden en pogingen om ergens uit te breken. We zien Van Beek op zijn manier een op het eerste gezicht zinloze strijd aangaan, maar als we goed luisteren dan ontstijgen we de letterlijke betekenis van de woorden en wordt het een universele taal van een oprecht, intens ergens zijn. Dit alles speelt zich af in een omgebouwde zeecontainer die een sfeer van kunstmatigheid uitstraalt.
Soft Landing
Door Victor Engbers & Ina Smits
Sculptuur, doorlopend
Met Soft Landing vertellen kunstenaars Ina Smits en Victor Engbers een verhaal aan het publiek van Pluk de Nacht. Een verhaal over hoe het is om op een onbekende planeet aan te komen. Over hoe vreemd het is om opnieuw te moeten beginnen en over hoe fijn het is om een zachte landing te maken.
De Meeuwenrots
Door Jef Andrea
Sculptuur: doorlopend
Spreekbeurt: maandag 8 augustus om 21.00 uur
Zie een stadsduif, meeuw of brasem zoals nog nooit eerder getoond: in een dierentuin. Als je gewoon over straat loopt, kijkt er niet van op als een hond je pad kruist, of een meeuw zich ophoudt bij de haringkar. Toch zijn deze ‘gewone’ dieren heel interessant. Omdat zelfverklaard bioloog/ornitholoog Jef Hanenhuid van mening is dat onze onderschatte stadsgenoten wel wat meer waardering verdienen, zet hij deze ontaarde stakkers op geheel diervriendelijke wijze in de schijnwerpers, op een educatieve en humoristische manier. In De Meeuwenrots, het eerste project van zijn ‘Enterartere Zoo’ dat aan het publiek getoond zal worden, staat de meeuw centraal. Het is een van de meest gehate vogels van ons land: ze scheuren vuilniszakken kapot, maken een pestherrie, schijten overal en wanneer je nietsvermoedend in de buitenlucht je patatje probeert op te eten kan je zo het slachtoffer worden van een zweefroof van dit gevogelte. Maar laten we de meeuw nog een kans geven: het plaagdier dat zich in 1924 in de stad vestigde, mag zeker niet ontbreken op Pluk de Nacht.
De eenpersoonsparasol
Door Bart Eysink Smeets
Sculptuur, doorlopend
Net zoals dat een tweepersoonsbed confronterend kan zijn voor de Amsterdamse alleenstaande kan de reguliere parasol de eenzaamheid extra benadrukken. De eenpersoonsparasol is daarom precies groot genoeg voor één persoon. Ideaal voor mensen die in hun eentje de schaduw opzoeken.
Het Respijt
Door Ank Daamen
Schilderij, doorlopend
Het schilderij Het Respijt is een beeldende reflectie op onze tijd. Op een menselijke toestand van niet weten en overgeleverd zijn, van algehele uitstel, wachtend en onmachtig. Een toestand van onzichtbaarheid, of verwrongen zichtbaar zijn. Ank Daamen (1984) studeerde in 2007 af aan de Gerrit Rietveld Academie aan de afdeling beeldende kunst. Sindsdien zet ze zich breed in binnen de kunsten door op projectbasis samen te werken met performers, regisseurs, choreografen en landschapsarchitecten. Daarnaast legt ze zich toe op schilderen en tekenen in haar atelier op de kunstenaarsbroedplaats Nieuw en Meer. Deze brede oriëntatie resulteert in uiteenlopend werk, dat in alle hoedanigheden zijn oorsprong vindt in reflecties op hoe mensen zich verhouden tot zichzelf en elkaar.
Als de kentering voorbij is
Door Lisa Bakker
Sculptuur, doorlopend
Het sculptuur Als de kentering voorbij is toont een zoektocht naar verstilling, waarbij de tegengestelde elementen water en warmte verwerkt zijn in een massief betonnen muur. Soms laat iets zich beter uitleggen zonder woorden.
Films op de videokubus
Programma 1
Amsterdam: 3, 6, 9, 12 augustus
Utrecht: 19 augustus
Arnhem: 25 augustus
• Portraits of Young Men, Martin Brand, Duitsland, 2009/2010, 75 min.
Programma 2
Amsterdam: 4, 7, 10, 13 augustus
Utrecht: 20 augustus
Arnhem: 26 augustus
• Do You Read Me?, Yuki Jungesblut, Duitsland, 2011, 12:30 min.
• Istanbul, Reynold Reynolds, Duitsland/VS, 2005, 5:30 min.
• Sudden Destruction, Bjørn Melhus, Duitsland, 2012, 4:20 min
Programma 3
Amsterdam: 5, 8, 11 augustus
Utrecht: 18, 21 augustus
Arnhem: 27 augustus
• Cream Cakes and Paper Chains, NL in 100 Birthdays, Ilvy Njiokiktjien, Nederland, 2014
• Time Lapse Amsterdam, Workshop results from Splendor, Nederland, 2016, 05:00 min.
• History of the Future, Reynold Reynolds, VS, 1996, found footage 16:00 min.
Filmbeschrijvingen
Portraits of Young Men
Martin Brand, Duitsland, 2009/2010.
Een serie videoportretten van elk 2 minuten gemaakt in Keulen, Dortmund en de regio Münsterland in 2009 en 2010. Uit een totaal van zo’n 170 portretten werden er 40 geselecteerd voor dit werk. De portretten draaien om door jonge mannen gedomineerde gebieden, zowel in de openbare ruimte als in hun dagelijkse levens.
Do You Read Me?
Yuki Jungesblut, Duitsland, 2011, 12:30 min. (loop)
Japan kan gezien worden als een geschreven land, een land van representatie. Recentelijk heeft een groeiend aantal buitenlandse woorden zijn intrede gedaan, uit het Engels, Frans, Duits en Italiaans. De meeste Japanners zien deze woorden in de eerste plaats als een vorm, waarbij de betekenis verhuld blijft. Voor de rondtrekkende reiziger, op zoek naar houvast in een onbekend land en stad, hebben deze worden een heel andere betekenis. Het zijn oproepen voor een nog niet ontdekt verhaal dat zich ontvouwt in de ruimte tussen talen in.
Istanbul
Reynold Reynolds, VS/Duitsland, 2005, 5:30 min.
Een installatie op twee schermen over Istanbul.
Sudden Destruction
Bjørn Melhus, Duitsland, 2012, 4:20 min
Een man in een hotel. Een nieuwslezer. Een lijk onder een laken dat plotseling ontwaakt en meldt dat “plotselinge vernieling” nadert. Een spraakwaterval met de retoriek van de apocalyps die zichzelf tot absurde proporties voert, met citaten uit YouTube-video’s van zelfverklaarde evangelistische profeten.
Cream Cakes and Paper Chains – The Netherlands in a Hundred Birthdays
Ilvy Njiokiktjien, Nederland, 2013
In 2013 werd Ilvy Njiokiktjien uitgeroepen tot de eerste Fotograaf des Vaderlands. Ze startte met het maken van een reportage over Nederlandse verjaardagen die uitmondde in een enorme serie: alle verjaardagen tussen 1 en 100 jaar. Ze doorkruiste heel Nederland om verjaardagen van bijzondere en bijzonder gewone mensen te fotograferen: arm en rijk, allochtoon en autochtoon, baby en hoogbejaard. Met deze fotoserie geeft Njiokiktjien een uniek kijkje in de gewoontes en gebruiken van Nederlandse families.
Time Lapse Amsterdam
Diverse makers, Nederland, 2016, 3:15 min
Het resultaat van een time-lapse workshop die in juni 2016 werd georganiseerd in Splendor, Amsterdam, met beelden gemaakt door van Gerard Bouwhuis, Farazdak Chaichan, Till Cremer en Heleen Hulst.
History of the Future
Reynold Reynolds, VS 1996, 16 min., found footage
Een overzicht van onze veranderende visies op de Toekomst, zoals die naar boven komen in meer dan vijftig verschillende films.