Wat er achter een filmfestival schuilgaat als het op het kiezen van de films aankomt blijft vaak een mysterie. Daarom lieten we hoofdprogrammeur Jacob van Niftrik aan het woord voor een kijkje achter de schermen.

Jacob was altijd al een filmliefhebber. Voor hij bij Pluk de Nacht begon bezocht hij het festival al jaren, en toen het filmfestival iemand zocht die bij de programmering wilde assisteren zag hij zijn kans schoon. Deze editie is de vijfde editie waar hij aan meewerkt. Jacob heeft Media en Cultuur gestudeerd aan de Universiteit van Amsterdam en werkt als freelancer voor verschillende filmfestivals en filmdistributeurs.

Het programma van Pluk de Nacht werd voor deze editie gecreëerd in nauwe samenwerking met Jurriaan Esmeijer, de festivaldirecteur, en Marloes den Hoed, de programmeur van de korte films. Dat gebeurt niet aan de hand van een van tevoren bepaald thema; het uitgangspunt is dat de films die gaan draaien typische “Plukfilms” moeten zijn. Maar wat dat nou precies inhoudt laat zich nog niet zo gemakkelijk definiëren.

“Wat is nou een typische “Plukfilm”?”

Jacob: “Over die vraag wordt vaak uitgebreid gediscussieerd, en niet alleen door Jurriaan, Marloes en mij. We komen ook een paar keer per jaar samen met een groep van acht adviseurs en andere aandragers van films. Veelal zijn dit filmjournalisten en of filmcritici die in het kader van hun werk veelvuldig internationale filmfestivals bezoeken in verschillende landen over de hele wereld. Jurriaan, Marloes en ik bezoeken zelf ook veel filmfestivals in het buitenland. We speuren allerlei distributiekanalen af waar filmmakers adverteren op zoek naar de volmaakte “Plukfilm”. We kijken tientallen films om de mooiste eruit te kunnen vissen.

Een echte “Plukfilm” is een film die niet typisch mainstream is. We zoeken specifiek naar vernieuwende en verfrissende films. Met verfrissend bedoel ik verfrissend in de manier waarop de film een onderwerp onder de aandacht brengt. Soms zijn het films die gaan over een onderwerp dat normaal gesproken onderbelicht blijft. Of films waarbij de stijl van de filmmaker heel bijzonder of verrassend is. Bij de uiteindelijke keuze gaat het erom dat we er met zijn allen achter staan dat we een film gaan vertonen en dat het niet de zoveelste herhaling is van wat al veelvuldig wordt vertoond in Nederlandse bioscopen en op festivals.

Pluk de Nacht is ontstaan toen een groep mensen die in een bioscoop in Amsterdam werkten ook filmfestivals in het buitenland bezochten en daar films zagen die nooit in Nederland werden vertoond. De Nederlandse filmdistributiesystemen zijn vooral ingericht zijn op films die grote kans maken veel bezoekers te trekken en commercieel succesvol te zijn. Op die filmfestivals zagen de oprichters van Pluk de Nacht films die niet mainstream waren en ook de kans verdienden te worden getoond aan een publiek dat zulke films waardeert: de Plukbezoekers.

Dit is inmiddels de 14e editie van Pluk de Nacht. Dit jaar duurt Pluk de Nacht in Amsterdam elf dagen en in Utrecht vijf. Er zijn dertien lange films geselecteerd. Een van de films wordt in beide steden vertoond; alle andere films worden slechts een keer vertoond in één van de steden. Er zijn dit jaar ook twee avonden waarop alleen korte films worden vertoond, de zogenaamde shorts nights. Bij het selecteren stellen we onszelf altijd de vraag: ‘wat zijn de mooiste en spannendste films die wij ons publiek dit jaar kunnen tonen?'”