Voor de bezoekers van Pluk de Nacht Utrecht zijn de foto’s van Bas Losekoot de komende dagen niet te missen. Een reeks manshoge afdrukken van zijn werk geleid je van de ingang van de Werkspoorkathedraal naar het scherm. De foto’s zijn onderdeel van de reeks The Urban Millennium Project, vertelt Losekoot.

“Sinds 23 mei 2007 wonen er meer mensen in steden dan op het platteland”, legt Losekoot uit. “Dat was dus de start van het Urban Millennium. Ruim 3,3 miljard mensen hebben zich geconcentreerd op slechts 3 procent van het aardoppervlak. Steden worden gebouwd met voorheen ongekende structuren, en volgens mij heeft dat een enorme impact op mensen. Het leven op straat is een continue aaneenschakeling van ontmoetingen die maar een split second duren.”

Voor het project onderzocht Losekoot hoe het individu stand houdt in de grootste metropolen van de wereld. Naast Seoul, dat op de zes foto’s die bij Pluk Utrecht worden getoond te zien is, fotografeerde hij onder meer in New York, São Paulo en Mumbai, en hij gaat verder in Hong Kong, Londen, Lagos en Mexico City. “Ik ben op zoek naar steden waar de toekomst voelbaar is op straat”, legt Losekoot uit. “Waar men beslissingen neemt op basis van het idee van de zogenaamde vooruitgang.”

Waar Losekoot bij zijn opleiding aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag en in zijn vroege werk vooral zijn studiotechniek ontwikkelde, specialiseerde hij zich de laatste jaren voornamelijk in straatfotografie. Voor The Urban Millennium Project combineert hij die twee. “Ik installeer flitsers op straat”, legt hij uit. “Zo ontstaat een surreële mix van natuurlijk en kunstmatig licht, die deze alledaagse situaties een interessant verhoogd drama geeft. De hyper-realiteit van de straat wordt een soort fictief documentaire beeld. Ik zoek kleine gebaren die visualiseren hoe deze moderne, geglobaliseerde stadsbewoners omgaan met hun omgeving, met elkaar en met zichzelf.”